Fred Bellefroid

Fred Bellefroid (°1945) Studies sociologie aan de K.U.Leuven en daarna opleiding beeldhouwen aan de Stedelijke Academie van Leuven.
Talrijke individuele en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland.
Talrijke opdrachten voor publieke beeldhouwwerken, onder meer ‘De kotmadam’ te Leuven, de ‘Dansende figuren’ in het Sodehotel te Sint Lambrechts-Woluwe, het standbeeld ‘Eugčne de Roo, stichter van brouwerij Haacht, het portret van twee gewezen voorzitters van voetbalclub RSCA Anderlecht, beelden voor de campus van de Universiteit Twente…
Tot de andere opdrachten behoren de jaarlijkse geďndividualiseerde sporttrofeeën voor de Vlaamse Universitaire Studenten Sportfederatie, voor de Provincie Vlaams-Brabant, het Vlaams Sportjuweel en de Vlaamse Prijs voor Sportverdienste. Laureaten waren o.m. Dirk de Wolf, William van Dyck, Gilles de Bilde, Gella Vandecaveye, Kim Gevaert, Sven Nijs, Rutger Beke, …..

Beweging en dynamiek, en als dusdanig ook ruimtelijkheid, zijn basiselementen van mijn beeldhouwwerk, waarin overigens steeds de menselijke figuur centraal staat. Zij proberen het leven uit te stralen als een gestolde momentopname, als een tot rust gekomen beweging of als een schakel van momentopnamen die een beweging ontleden.
Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar de keuze van het momentum van de beweging of houding, naar het behoud van spontaneďteit in de weergave en naar de nadruk op kracht en spanning. Dat brons het meest geëigende materiaal is om deze elementen weer te geven in een gestolde momentopname, volgt bijna vanzelfsprekend uit de overgang die dit materiaal zelf kent bij het gieten van een beeld: van vloeiende beweging naar gestold leven.