William Sweetlove *

William Sweetlove geboren te Oostende. Hij is één van die post-modernistische kunstenaars die de huidige wereld van kunst en cultuur in vraag stelt en dit uit in controversiële collages, schilderijen, objecten of sculpturen. Deze veelzijdige, non-conformist kreeg zijn artistieke opleiding in Gent. William Sweetlove was leraar aan de Stedelijke Academie van Brugge en gastdocent aan de academie voor beeldende kunst in Rotterdam, aan de universiteit van Louvain La Neuve en aan de rijksuniversiteit van Gent. Hij maakt de meest onverwachte assemblages met plastic voorwerpen en portretteert ‘zijn’ dierenwereld in felle, soms schreeuwende kleuren. Of hij zichzelf bij zijn creaties au sérieux neemt is een open vraag, maar zijn œuvre reflecteert een satirisch-humoristische weerspiegeling van de bekrompenheid van de huidige tendens in de kunstwereld.
William Sweetlove verwoordt zijn visie door middel van een fijnzinnig minimalisme.

William Sweetlove neemt in het hedendaagse kunstlandschap een aparte plaats in. Door zijn goedlachsheid, zijn zin voor humor en ironie, ja zelfs door zijn poëtische perceptie van de wereld, veruiterlijkt hij onder het mom van een traditioneel, klassiek en burgerlijk thema, het stilleven op zijn eigen zeer actuele manier. Het gevaar bestaat dat je zijn werk zou kunnen catalogeren bij de ‘kitsch’. Maar de boodschap van Sweetlove ligt dieper en brengt totaal andere accenten. Flamboyante kleuren, verleidelijke vormen en smakelijk uitziende ‘gerechten’ vormen zijn boodschap in zijn allesoverheersende gedachten. Een subliem (soms subtiel) beeld, gestoeld op recente gebeurtenissen (dioxine, hormonen, dolle koeienziekte en ook de biotechnologie) onthult het gevaar van de afgebeelde producten voor het mensdom.
Ook het klonen van dier en mens volgt hij met passie en resulteerde in zijn non-kitsch ‘dierentuin’.

William Sweetlove is één van de pop-art kunstenaars die tot de cracking art group behoort. Het nieuwe collectief gelooft in de sociale impact van kunst door middel van een ‘strategische’ verwevenheid met relativerende ironie. In hun ‘manifest’ pleiten ze voor een nieuwe visie op de wereldproblematiek, voor een nieuwe, meer verantwoorde, ecologische aanpak en het toevoegen van een vleugje ‘betere smaak’ als tegengif voor een maatschappij gesatureerd door overproductie en overconsumptie.

Sinds 1994 is het werk van William Sweetlove opgemerkt op talrijke internationale kunstbeurzen, in galerijen en in musea.